'Drugs in het verkeer is echt een probleem'

Drugs in het verkeer is echt een probleem volgens TeamAlert. Jongeren zijn zich niet voldoende bewust van de gevaren. Daarnaast is er nog onvoldoende bekend over het drugsgebruik in het verkeer, het laatste onderzoek hierover is van tien jaar geleden.

'Jongeren denken al snel: Het is uitgewerkt, ik kan wel weer rijden. Of: ik heb minder drugs op dan mijn vrienden, dus ik kan het beste rijden', vertelt Hannah Hamans, voorlichter van TeamAlert. Maar bijvoorbeeld XTC kan wel 16 tot 40 uur in je lichaam blijven. Wanneer je op zaterdagnacht drugs hebt gebruikt, kan het maandagochtend nog in je lichaam zitten. Veel jongeren zijn zich hiervan niet bewust vindt Hannah. 'Daarom zijn wij er, om ze te informeren.'

Stichting TeamAlert is al sinds 2000 de belangenbehartiger voor alle jongeren in Nederland. De droom van de organisatie is dat alle jongeren gelukkig, veilig en gezond door het leven gaan. Ze richten zich op drie kernthema's: gezondheid, (verkeers)veiligheid en geldzaken. Over die thema's gaat de organisatie met jongeren in gesprek. Dit doen ze met een team dat zelf ook bestaat uit jongeren. Iedereen die werkt bij de organisatie, is onder de 24 jaar. Volgens TeamAlert neem je van een leeftijdsgenoot veel meer aan en heb je meer het idee dat je begrepen wordt dan dat een volwassene het je vertelt.


'Jongeren denken al snel: Het is uitgewerkt, ik kan wel weer rijden'

Hannah Hamans, voorlichter TeamAlert

Geen prioriteit

Er is nieuw onderzoek nodig naar drugs in het verkeer, vindt TeamAlert. De laatste onderzoeken zijn van tien jaar geleden en sindsdien is er op het gebied van drugs veel veranderd. 'Je kan pas het probleem aanpakken als je weet waar het probleem zit, en dat weten we nu niet precies,' vindt Hannah. Uit een onderzoek van SWOV kwam al naar voren dat het drugsgebruik de afgelopen jaren is toegenomen, en Hannah denkt dat dit ook het geval in het verkeer is. 'Drugs in het verkeer moet een prioriteit worden. We moeten weten hoe groot het probleem is en dat kan niet zonder een grootschalig onderzoek.'

Maar waarom dan geen totaalverbod op het drugsgebruik in het verkeer? In Nederland is het gebruik van drugs verboden, maar in het verkeer is het tot een bepaalde grenswaarde toegestaan. Deze grenswaarden zijn tot stand gekomen door onderzoek van het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) en het Nederlands Forensisch Instituut (NFI). Voor elke drug geldt een andere grenswaarde omdat je op elke drug anders reageert.

Veilig Verkeer Nederland (VVN) vindt deze grenswaarden alsnog te hoog. 'Drugs beïnvloedt hoe dan ook je rijgedrag en dit moet niet kunnen. Er zijn zoveel ongelukken in het jaar te wijten aan drugs, en een totaalverbod zal dit al een stuk verhelpen', vertelt Jose de Jong, voorlichter van VVN. Daarnaast reageert iedereen anders op drugs. 'Je kunt het vergelijken met alcohol, de ene persoon voelt zich na een wijntje al aangeschoten terwijl iemand anders een hele fles op kan.'

Ook Marco (32) wil dat er een totaalverbod op drugs in het verkeer komt. Een aantal jaren geleden is hij een vriend verloren door een auto-ongeluk. 'De bestuurder had drugs op, en reed zo tegen mijn vriend zijn auto op. Hij was opslag dood. Verschrikkelijk was het', vertelt hij emotioneel.

Marco weet nog precies hoe die dag ging. Hij stond zoals elke dag op en ging na zijn kopje koffie naar het werk toe. Alles verliep prima die dag, tot het telefoontje dat hij kreeg. Toen hij hoorde wat er gebeurd was, hing hij gelijk op en pakte zo snel mogelijk zijn tas in. 'Ik ging als de bliksem naar huis, ik kon het nog niet geloven.' Marco was eerst in shock, maar toen hij het tot zich door liet dringen wat er met zijn vriend gebeurd was, barstte hij in tranen uit en wist hij niet wat hij moest. 'Ik had het gevoel dat ik moest kotsen.'

Eerder gebruikte Marco ook drugs, maar niet in het verkeer. De mensen die dit wel doen, heeft hij ook nooit begrepen. 'Ik zorgde altijd voor een taxi of ging met de pendelbus. Maar na het ongeluk raak ik sowieso geen drugs meer aan. Rotzooi is het'.


'De bestuurder had drugs op, en reed zo tegen mijn vriend zijn auto op. Hij was opslag dood.'

Marco (32)

Dit soort ongelukken wil VVN vermijden. 'Er mag geen enkel verkeersongeluk meer gebeuren door drugsgebruik', zegt de Jong vastberaden. 'Daar moet echt iets aan gedaan worden, al weet ik niet of we dat ooit gaan bereiken.' Volgens Marco begint het met het strenger straffen van de verkeershufters. 'Wanneer je onder invloed van drugs rijdt moet gewoon gelijk je rijbewijs afgepakt worden', vindt hij.

Drugs in de auto
Drugs in de auto


Totaalverbod nog niet haalbaar

Volgens Ernst Koelman, woordvoerder van het Openbaar Ministerie, is een totaalverbod nog niet haalbaar. 'De grenswaarden zijn gebaseerd op in hoeverre de drug je rijgedrag be├»nvloedt. Uit onderzoek is gebleken dat wanneer je onder de grenswaarden blijft, je geen gevaar op de weg bent'. 


Daarnaast kan de speekseltest reageren op medicijnen waar je wel de weg mee op mag. Wanneer er een totaalverbod geldt, kun je ook niet meer met die medicijnen deelnemen aan het verkeer. 'We hebben al zoveel vragen gehad over het medicijn Ritalin, dat wordt gebruikt bij ADHD,' vertelt Henk Gerdes, politieman in Zwolle. 'De speekseltest zou hier inderdaad op kunnen aanslaan, maar we nemen dan wel altijd een bloedtest af.' Ook wanneer je een doktersverklaring hebt waarop staat dat je Ritalin gebruikt. De politieman legt uit waarom. 'Anders kan je natuurlijk drugs gebruiken en zeggen dat je Ritalin slikt voor je ADHD, zo werkt het natuurlijk niet.'